maandag 27 juli 2009

timbuktu

hebben jullie dat ook wel eens, dat je kameel een afwijking heeft naar links?

vanochtend struinde ik drie uur door de woestijn met bovengenoemde kameel (die ik de afgelopen twee dagen heb leren te berijden: hocha! hocha!) om weer in timbuktu (of tombouctou, voor de fransozen onder u) aan te komen.

timbuktu. het bestaat. vrijdag reed ik in een 4wd acht uur door de woestijn om er te komen, en het was de moeite waard. het stadje op zich is niet zo indrukwekkend: windige straatjes, heel veel afval overal en alles bedekt met zand. de historie is echter bijzonder, want in de 14e en 15e eeuw was dit de navel van de handel door west-afrika. zout kwam uit het noorden, goud en slaven uit het zuiden. timbuktu was ook het centrum van de islamitische leer - in de 15e eeuw was één op de vier inwoners een student. de koran, maar ook algebra, geschiedenis en astronomie werden onderwezen in de universiteit van timbuktu.

toen de portugezen (meen ik, het kunnen ook de spanjaarden zijn geweest) eenmaal de zee-route rond afrika hadden gevonden, raakte timbuctu in verval. vandaag is het echter nog steeds de plek waar karavanen met zout aankomen; de zoutslobs worden vervolgens over de niger naar het zuiden verscheept. voor toeristen is vooral de bibliotheek met de oude manuscripten erg interessant; 3000 islamitische boeken over eerder genoemde onderwerpen. ook leuk voor toeristen: een paar dagen bij een tuaregfamilie in de woestijn.

het is zwaar, zeker als je buikgriep krijgt. het is heet, vooral tussen 11u en 4u. het is oncomfortabel, want geen water om jezelf schoon te houden en je bed is een rieten matje onder de sterren. maar het is ook fantastisch mooi, want de hemel is zo helder, de familie zeer gastvrij en het woestijnleven interessant. we maakten tochtjes door de woestijn (naar hoge duinen, waar helaas mijn camera het begaf, zand in lens denk ik), naar de pomp (diep!) en gewoon zo la la la op de kameel. die is helemaal niet moeilijk te berijden, maar als ze een boer laten dan val je bijna van zijn rug van de stank.

enfin. ik ben nu dus weer in timbuktu terug, waar ik vanavond ga dansen met ali - een student geneeskunde die me de hele tijd rondrijdt op zijn scooter. morgen hopsa naar niger via burkina faso, want de weg via gao in het oosten van mali is te gevaarlijk volgens zowel de nederlandse ambassade in ouagadougou als de mensen hier. hopelijk ben ik daar dan donderdag. hocha!

2 opmerkingen:

Do/Ro zei

Kind, wat maak je toch een hoop mee!!!!! Fantastisch!!!
Hoop dat je je camera nog kunt redden, want we willen de foto's wel zien hoor!
Goede reis naar Niger en tot schrijfs! XXX

Maaike zei

Klinkt leuk zo'n kameel. Heb er ook opgereden en inderdaad comfortabel is anders. Maar der ervaring opzich is al leuk.
Geniet lekker daar. En goede reis.