donderdag 4 juni 2009

graties

i have cracked the system! in new york kost een ritje met de metro of de bus 2 dollar, ongeacht de afstand en tijd van je reis (dat is aangenaam als je bijna een uur in de metro moet zitten om naar coney island te komen, bijvoorbeeld). 2 dollar is niet veel, maar iedere keer op en neer loopt per maand toch makkelijk op naar 40 dollar ofzo.

nu kan je natuurlijk de turnstyle jumpen (over het hekje springen), wat vroeger in grote getalen gedaan werd maar sinds burgemeester guiliani's zero tolerance beleid flink is afgenomen. ik moet toegeven dat ik in washington 1 keer gesprongen heb, maar toen had ik al betaald en kon ik mijn kaartje niet meer vinden om uit de metro te komen. derhalve, voor toekomstige politieke redenen: ik heb geen felony op mijn naam staan hier.

hoe het ook zij, het systeem is dus te kraken. als je bijvoorbeeld naar de cloisters gaat (190ste straat), dan kan je heen met de metro voor 2 dollar. vervolgens zorg je dat je binnen twee uur klaar bent en neem je met hetzelfde kaartje de bus terug, en dat laatste is gratis! je mag namelijk binnen twee uur 'overstappen' van de bus naar de metro en andersom. ha! consequentie van handelen was wel dat ik 45 minuten in de bus zat, want 80 blokken duren lang als er om de drie blokken een bushalte is. maar goed, tijd ≠* geld als je toch niks beters te doen hebt. daarnaast zie je in de bus nog eens wat van de stad. win-win situatie, als je het mij vraagt.

* wiskundig teken voor: is niet

2 opmerkingen:

Maaike zei

Jammer alleen dat je daar zo laat achter gekomen bent. Had je dus een hoop geld kunnen besparen.

Anoniem zei

Wel een misdemeanor dan?