zondag 12 april 2009

ny 400

het zal vast niet aan u voorbij zijn gegaan dat het precies 400 jaar geleden is dat nederlanders voet aan wal zetten in manna hattan. in opdracht van de voc voer in 1609 de engelse kapitein hudson met zijn veelal nederlandse kornuiten op de halve maen naar amerika en stichtten daar een plek die veertig jaar lang onder nederlands bewind zou staan. ter ere van deze gelegenheid heeft het museum van de stad new york een tentoonstelling ingericht over deze tijd.

omdat ik een beetje had lopen smiesen met de consul-generaal op een dineetje bij heleen mees (waar ik niet over mocht schrijven, omdat de blog de vorige keer niet bevallen was in de pvda-regionen) mocht ik ook op de opening van deze tentoonstelling komen. dus hups, daar ging ik, in mijn spijkerbroekje en zwarte truitje (ik kwam van mijn werk bij african services, en daar loop ik doorgaans niet in mantelpak rond). jammerlijke beslissing mijnerzijds. alle kakmevrouwen liepen te paraderen met hun opgespoten borsten en gladgestreken plooien, en de mannen keken me vanachter hun youp van 't hek brilletjes al wat glazig aan. de dames en heren bleven helaas gewoon doorbrallen tijdens de lange reeks aan toespraken die op dit soort gelegenheden altijd onvermijdelijk zijn.

desalniettemin liet de voor de gelegenheid ingevlogen staats-secretaris timmermans van europese zaken (die opeens ook verantwoorlijk blijkt voor internationale cultuurontwikkeling) weten trots aan zijn kinderen te vertellen over 'new amsterdam'. ook de directeur van het scheepvaartmuseum in amsterdam was present; die was natuurlijk al lang blij dat hij iets te doen heeft nu zijn eigen museum al jaren gesloten is voor renovatie (net zoals het rijks en het stedelijk, gek dat die toeristen niet willen komen).

en de tentoonstelling zelf? kaarten uit de 16de eeuw, schilderijen met afbeeldingen van naakte indianen die de amerikaanse mevrouw naast mij 'highly inappropriate' vond en zelfs een replica van de halve maen, allen tot eind september te bewonderen. komt dat zien!

1 opmerking:

MvB - VdP -VdG zei

Ik was toevallig afgelopen vrijdag in dat museum. Saaaaaai.

Vond er helemaal niets aan, viel me erg tegen.