maandag 9 maart 2009

kenia in slecht weer

het gaat niet zo goed met kenia. sinds ik er weg ben is het me toch een zooitje. ten eerste hoorde ik van mijn collegae / vrienden werkende bij unhcr dat de vluchtelingen een nieuw kampement hebben opgeslagen buiten de poort van het kantoor in de sjieke buurt waar unhcr in maart naartoe verhuisde. de buren hebben inmiddels een klacht ingediend bij de gemeenteraad, en ontruimingsplannen zijn nu onderwerp van gesprek. maar dit is nog klein leed vergelijken bij de ontwikkelingen in kenia in het algemeen. (1) er is hongersnood in grote delen van noordelijk kenia, (2) er zijn vorige week twee mensenrechtenactivisten vermoord in nairobi, en (3) de seksindustrie in mombasa schijnt welig te tieren.

over (1). door droogte afgelopen jaar zijn de oogsten sterk tegengevallen, waardoor nu 10 miljoen kenianen op het punt staan aan extreme honger te gaan lijden. de vn heeft al hulp toegezegd, maar zoals wel vaker met de world food program is het niet genoeg en niet op tijd. door kiss fm, de meest populaire radiozender in nairobi, werd een actie georganiseerd waarbij rijke kenianen en expats voedsel inkopen voor de minder gelukkigen. de keniaanse overheid kijkt toe, en doet weinig aangezien het vooral bezig is met zichzelf.

over (2). afgelopen vrijdag werden twee mensenrechtenactivisten door nog onbekende personen doodgeschoten in hun auto. de mannen, kingara en oulu, werden door de regering ervan verdacht banden te onderhouden met de mungiki, een tamelijk gewelddadige groep waar ik eerder over schreef. wellicht was dat zo: kingara en oulu waren lid van een organizatie die opkomt voor de rechten van de mungiki, en in die hoedanigheid protesteerden zij tegen buitengerechtelijke executies door de politie van leden van de mungiki. naar aanleiding van de dood van de twee mannen waren er rellen op de universiteit van nairobi, waarbij een student om het leven kwam. de regering doet wederom niks.

en over (3) tenslotte. volgens een gastblog van josh ruxin - een academicus van columbia university die al jaren in rwanda woont - is na de verkiezingsellende van december 2007 de seksindustrie in de badplaatsen van kenia disproportioneel toegenomen. kinderen van 10 jaar staan in bosjes langs de weg om opgepikt te worden door (westerse) toeristen voor zaken die het daglicht niet verdragen. corruptie en een falende staat leiden tot het gedogen van dit soort praktijken. toen ik in mombasa was is dit me niet opgevallen, maar then again: ik begaf me wellicht niet op de plekken waar deze sekswerkers opgepikt kunnen worden.

ruim een jaar geleden zag het er nog naar uit dat de regering van nationale eenheid aan de weg kon gaan timmeren, maar het blijkt alleen maar dat corruptie en rechteloosheid welig tiert, terwijl kibaki en odinga elkaar de tent uit vechten. verdomme en verdorie!

Geen opmerkingen: