dinsdag 17 februari 2009

europees hof

sinds ik het vak 'governance in the european union' volg, ben ik veel enthousiaster geworden over hoe de eu werkt. ok, het parlement heeft nog steeds niet zoveel te zeggen als een nationale volksvertegenwoordiging (sorry judith: maar daar kan jij mooi iets aan gaan doen!). maar er zijn ook een hoop goede dingen: zoals het uitgebreide recht om gehoord te worden als er besluitvorming is die invloed heeft op jou of jouw bedrijfstak, en het recht op transparantie dat veel groter is dan in de meeste nationale stelsels, en zelfs het vrij recent ontwikkelde recht op de immenging van non-gouvermentele organisaties.

maar het europese hof van justitie is toch wel mijn meest favoriete orgaan van de eu. baanbrekende uitspraken doen ze, en omdat het hof 'hoger' is dan de nationale hoven moeten die uitspraken altijd geimplementeerd worden in de nationale rechtsorde (even simplistisch). daarom was ik zo blij om te lezen dat het hof heeft besloten dat asielzoekers niet per se hoeven aan te tonen dat zijzelf specifiek worden vervolgd in hun land van herkomst, als ze kunnen aantonen dat in datzelfde land iedereen die kans loopt. dat is bijvoorbeeld het geval in noord-korea of somalie. omdat deze staten niet goed meer werken loopt iedere inwoner een kans om vervolgd te worden (dat is: gevangen genomen, mishandeld en / of vermoord).

terecht ook dat het hof erbij zegt dat dit alleen in uitzonderingsgevallen kan worden toegepast: alleen in compleet gefaalde staten zoals die ik hierboven noemde kan deze regel worden toegepast. (in kenia waren ze overigens al zover: iedere inwoner van somalie krijg 'prima facie' vluchtelingenstatus, omdat - nogmaals - iedereen daar kans loopt om vervolgd te worden.) boos word ik dan weer als die *scheldwoord* van de pvv zegt dat dit een 'verslapping is van het asielbeleid'. nu ik dit zo typ voel ik de woede door me heen razen: geen idee heeft meneer fritsma, werkelijk g-e-e-n i-d-e-e hoe het moet zijn om te leven in regimes van totale tirannie. hij zou 'seoul train' eens moeten kijken, een documentaire over hoe moeilijk het is om aan het noord-korea van kim jong il te ontsnappen. godsamme zo'n man. en dan ook nog eens zo hoog staan in de peilingen. *strijdlust borrelt op*

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het EP gebruikt zijn bevoegdheden wel beter dan de meeste nationale parlementen. Zie dit blogje: http://kathalijnebuitenweg.hyves.nl/blog/7589790/Kletsparlement_4/ZCZz/

Met het Verdrag van Lissabon krijgt het EP ook zeggenschap over justitie, migratie, landbouw, visserij, handel - dat wordt behoorlijk serieus, zeker als je bedenkt dat die wetten gelden voor bijna 500 miljoen mensen...

Je kunt je afvragen of er na 'Lissabon' nog een parlement is dat machtiger is dan het EP, behalve misschien het Amerikaanse Congres...

Anoniem zei

Tja, als ik me niet vergis heb je religulous gezien. En zoals de volksvertegenwoordiger al zei, een iq-test maakt geen deel uit van het selectieproces. Niet om je verkiesbaar te mogen stellen, en niet om te mogen kiezen. Daar niet, en ergens anders niet.

http://www.youtube.com/watch?v=XTSCRoYyM-Y