maandag 12 januari 2009

right to remain silent


obama heeft eric holder, een alumnus van columbia law school, aangewezen als nieuwe attorney general: de hoogste juridische post die je maar kan krijgen in de vs. dat is nogal wat, en het staat dan ook met koeienletters trots op de voorpagina van onze website geschreven. ik weet niet zo veel van die man, behalve dus dat hij ontzettend goed onderwijs heeft genoten, maar ik ben wel al erg fan van hem. dat heeft voornamelijk met zijn snor te maken. wat een fantastische snor! waar is de tijd gebleven dat mannen verplicht een snor moesten dragen?

enfin. het tweede semester is weer begonnen en dat heb ik geweten vandaag. van 2 tot 9 heb ik college, en als je een klein beetje een katertje hebt van de avond daarvoor dan is dat een helletocht zonder schoenen. dapper heb ik me er echter doorheen geslagen. het scheelde wel dat ik de dag afsloot met een vak over het programma 'law and order'. wie 'law and order' niet kent moet zich nu hard gaan schamen en zichzelf even bijkijken op youtube.

maar dit vak dus: het heet criminal adjudication en gaat over het proces 'van borgtocht tot bajes' (een vrije vertaling van 'bail to jail'). vet leuk, want het behandelt het recht op een jury, het recht op een advocaat, de procedures voor aanhouding, dat een politieman moet zeggen 'you have the right to remain silent. anything you say, can and will be used against you in a court of law'. mijn studiemateriaal zijn een paar hele dikke boeken, maar aangezien er elke avond een aflevering van law and order wordt uitgezonden, denk ik dat ik die boeken niet eens nodig ga hebben. kom maar op, jack mccoy!

Geen opmerkingen: