donderdag 8 januari 2009

hartaanval

ik heb een nieuwe client bij de african services committee: een vrouw uit zambia die naast hiv/aids ook een aantal hartoperaties in de vs heeft gehad omdat de aderen bij haar hart neigen dicht te slibben. ze is hier ooit eens met een toeristenvisum gekomen, maar verblijft al een aantal jaar illegaal in manhattan. we proberen haar een verblijfsvergunning te geven door te beargumenteren dat ze in zambia de medische hulp die ze nodig heeft om te overleven niet zou kunnen krijgen.

twee weken geleden stuurde ik naar haar medische sociale werker een lijstje met vragen over haar medische conditie. vandaag kreeg ik die terug, ingevuld door haar behandelend arts met het voor doktoren zo karakteristieke onleesbare handschrift. eerst was ik heel blij toen ik had ontcijferd wat hij had geschreven, maar snel daarna voelde dat nogal ongepast.

de arts schreef namelijk dat mijn client hoogstwaarschijnlijk zou sterven aan een hartaanval of een beroerte als ze terug naar zambia zou gaan vanwege het ontbreken van adequate medische hulp en medicijnen. dat is juridisch gezien goed nieuws: nu staan we veel sterker bij de immigratierechtbank. menselijk gezien is het echter gewoon kut. mijn baas verwoordde het treffend: 'hoorah, she will die... oh no...'.

Geen opmerkingen: