maandag 22 december 2008

hiep hiep kaas!

mijn vader is jarig vandaag. de oude heer wordt 54; wat in retroperspectief toch eigenlijk helemaal niet zo oud is. anyways, ik mis de oerhollandsche verjaardag, waarbij in een kringetje gezeten er gepraat wordt over de economie, de kinderen, vakanties van vroeger, en - als het een beetje meezit - de politiek (niet op een positieve wijze uiteraard, zo van 'goh, die femke halsema heeft een goed boek geschreven', nee nee, want zo erg zit het nooit mee). ik mis vooral de hapjes. bij mijn tante in almere kregen we vaak bitterballen, bij mijn opa en oma bowl en oude kaas met flink veel mosterd, en bij mijn tante in bussum knapperige cocktailnootjes.

ik had me er al helemaal bij neergelegd dat er geen degelijke verjaardagsknabbels vandaag zouden zijn, toen ik bij mijn plaatselijke supermarkt het avondeten voor vandaag ging aanschaffen. nu moeten jullie weten, lieve lezers, dat deze plaatselijke supermarkt een enorm (maar echt: e-n-o-r-m!) aanbod aan - vooral nederlandse - kazen heeft. en speciaal voor vandaag, speciaal voor mijn vader denk ik zelfs, hadden ze al die kazen in kleine blokjes gesneden om te proeven. hoera!

als een echte hollander ging ik dus met mijn cocktailprikkertje langs de schappen om alle blokjes kaas te proeven. soms stond ik even stil, peinzend of ik deze kaas zou willen aanschaffen (althans, zo'n gezicht trok ik), om vervolgens weer door te lopen naar de volgende kaas. zo'n rondje deed ik twee keer; ik was er meer dan een half uur zoet mee. ik heb natuurlijk niks gekocht, want hallo, maar het was wel een feest! daarom deed ik aan het eind van de proeverij dan ook een klein verjaardagsdansje, speciaal voor mijn vader en de kazen.

2 opmerkingen:

M. Klijmij zei

Je weet dat je hollander bent als...

:)

Anoniem zei

Ik had al je vrienden meegenomen, goedkoop toch?
Je had gerust op mijn kosten een stukje kaas mogen kopen! Eigenlijk schaam ik me een beetje voor deze actie van je, maar ja dit heb je van je OPA. Ben wel trots dat je aan mij een blog besteed hebt.
Je vader