dinsdag 9 september 2008

stemmen

vandaag was mijn gebouw het middelpunt van de new yorkse democratie. dat wil zeggen, er kon gestemd worden. niet op de toekomstige president, rustig maar, ze hebben het niet stiekem vervroegd (dat zou trouwens wel een stunt zijn). nee, vandaag zijn de voorverkiezingen voor onder andere de state assembly. daar waar d. de laatste tijd behoorlijk druk mee is. vandaag is dan ook een spannende dag: zal luke henry (d.'s baas) zijn opponent kunnen verslaan? waarschijnlijk niet, maar de wonderen zijn de wereld etc.

toen ik vanochtend mijn lift uitstapte was ik stomverbaasd om zo'n kieshok te zien en dan de blijde vrijwilligers die daar altijd bijhoren. maar het is wel leuk, want het is een heel klein voorproefje van de verkiezingen die nog gaan komen. en hoewel het voor vandaag niet zo heel veel voorstelt (in het kader van: invloed op de internationale politiek), heb ik er toch maar wat foto's van gemaakt. ik vind het vooral leuk omdat er ook in het spaans en chinees (en japans? ofzo?) wordt geschreven waar je kan stemmen. en er is een tolk aanwezig. hoe goed is dat! misschien moeten wij dat in nederland ook gaan doen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij is die eerste regel met vage tekens Japans. De laatste twee tekens betekenen in ieder geval 'vote' in het Japans.

Het eerste deel van de onderste regel is daarentegen weer Koreaans.

Maar goed, waarschijnlijk moet je Kasper Z. maar eens om input vragen, die is immers tegenwoordig volledig bedreven in het Mandarijn en andere vage Aziatische taaltjes.

Anoniem zei

Scherp Martijn. Zonder kennis van Aziatische taaltjes had ik ook wel kunnen vertellen dat er in ieder geval 'vote' stond. Er staat zelfs 'vote here', 4x.