maandag 8 september 2008

grammar

ik moet nodig weer een poosje in nederland doorbrengen. vanochtend zei ik: 'ik ga naar de universiteit nadat ik dit filmpje hebt bekijken'. wie zegt nou zoiets? van de p. adviseerde dat ik bij terugkomst maar in het oosten des lands moet gaan wonen, omdat ze daar ook geen fatsoenlijk nederlands spreken. ik zou dat nooit zeggen, want het is onnodig kwetsend voor die oostenaren: zij kunnen het doorgaans ook niet helpen.

ik heb helaas nog te weinig tijd in de vs doorgebracht om de accenten hier een beetje onder de knie te krijgen. kijken naar de diverse conventies helpt overigens wel: als al die afgevaardigden spreken kan je een beetje aangeven dat mensen uit het zuiden des lands gewoon niet zo intelligent klinken. maar ik weet nog steeds niet hoe een echte new yorker nou klinkt. een ding is me echter wel opgevallen: heel veel mensen, mannen gelijk als vrouwen, praten hier alsof hun neus continu wordt dichtgeknepen: zo'n heel vervelend schriel nassaal geluid. 'oh really, that's like totally me' en dan met zo'n stem.

het is als praten met een zachte g: die mensen kan ik doorgaans ook niet uitstaan. het is ggggg! dus niet sjhsjhsjh! de 'harde' (ik zeg: mooie) g is een typisch nederlands kenmerk; professoren verslikken zich hier als ze mijn achternaam proberen uit te spreken, en dan zeggen ze: typically dutch. dus. je bent gewoon geen echte nederlander als je die g niet kan uitspreken. derhalve roep ik - met name - parlementariers op om te oefenen op die g: de g van geert bijvoorbeeld. als je - zelfs na oefening - nog steeds 'ik ben sjsjeert wilders' blijft zeggen, dan heb je niet het recht om de nederlanders te vertegenwoordigen. zo.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb meteen zitten oefenen op die g. Inderdaad kan je er bij ons niet omheen, moet hard klinken. (lol)

Eva Groen zei

'mannen gelijk als vrouwen'...