woensdag 24 september 2008

officier te west bank

ik geloof dat ik wat prille vriendschappen aan het scheppen ben, en 1 van de mensen die zich kandidaat heeft gesteld is een israelische jurist: e. hij is lekker cynisch over alles, net zoals ik, en dat schept een band - we klagen graag gezamenlijk over onze medestudenten en docenten. toen hij vandaag vertelde over zijn tijd in het israelische leger had ik echter niks om daar tegenover te stellen; ik luisterde slechts.

in israel is er een dienstplicht. vanaf 18 jaar moet iedereen, man en vrouw, een aantal jaar het leger in: vrouwen twee jaar en mannen drie jaar. als je officier bent is dat nog een jaar extra. na deze tijd wordt je ieder jaar een maand lang opnieuw verwacht in je uniform. er zit weinig keus bij: het is erg lastig om eronder uit te komen. en dat zou je soms best willen, aldus bovengenoemde medestudent.

hij werd als officier in de westelijke jordaanoever te werk gesteld, bij een checkpoint. deze was vlakbij een joodse nederzetting: het checkpoint was bedoeld om de veiligheid van de settlers in die nederzetting te garanderen. echter, e. is tamelijk liberaal en vindt - net als vele andere israeliers - dat de nederzettingen niet legaal zijn. de mensen in de nederzettingen op hun beurt vinden het leger niet vaderlandslievend genoeg, en zo kan je als soldaat of officier het nooit goed doen. de palestijnen voelen zich lastiggevallen (immers, het is 'hun' land) en de joodse settlers vinden dat je niet ver genoeg gaat.

daar komt nog eens bij dat de keuzes die ze moeten maken onmogelijk zijn: vaak kreeg e. het bevel om niemand door te laten behalve als het om humanitaire reden genoodzaakt was. maar is een man, die naar zijn eigen bruiloft gaat, een humanitaire reden? en als je hem doorlaat, moet je dan ook de getuigen en de vader van de bruid doorlaten? en wat te doen met ambulances? je wilt als officier namelijk ook niet verantwoordelijk zijn voor een doorgeglipte zelfmoordernaar. e. werd gek, daar, zeker omdat hij het beleid van israel op de westelijke jordaanoever niet helemaal steunt. en ik, ik vond het bijzonder informerend om het probleem ook eens van deze kant te horen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Klinkt als verhalen die ik heb gehoord van Breaking the Silence.