zondag 13 april 2008

sssalsa

daar staan je dan met je grote mond, midden op een salsafeest. de grote mond zei eerder: 'ja, nee, ik heb vijf jaar aan ballroom- en latindancing gedaan (en na deze zin liet ik een betekenisvolle stilte vallen)'. dat is natuurlijk waar, maar ten eerste is dat zeven jaar geleden, en ten tweede heb ik in die vijf jaar nooit 1 stap salsa geleerd. op de eerste klanken van de band dacht ik nog: 'oh, dit kan ik wel, gewoon een beetje op de maat van de muziek'. maar op de tweede klanken van de band kwamen opeens drie paren de dansvloer op, die op een dancing-met-de-stars-laatste-wedstrijd-niveau met elkaar door de zaal gingen zwieren. schijnt dat ze hier een soort universiteit hebben waar je vier jaar lang salsa leert.

maar goed, erg leuk om naar te kijken was het wel, en toen ikzelf en mijn uitgaanspartners onszelf genoeg moed in hadden gepraat / gedronken, gingen wij ergens in een hoekje van de zaal ook een beetje bewegen. salsa is eigenlijk best makkelijk, zeker als je het combineert met een sambapasje en een cha cha chastapje. wij mindere goden vielen uiteraard wel op, maar opvallen in nairobi - witte op een fiets - ben ik inmiddels wel gewend.

na dit festijn gingen een aantal van ons nog naar een ethiopisch bandje, die vol energie zowel afrikaanse als europese covers zong. dat deden ze erg goed, en op dergelijke muziek weet ik gelukkig wel te dansen (al zal niet iedereen in het amsterdamse dat met me eens zijn...). toen we om drie uur naar huis wilden, waren wij niet de enige die op dat idee waren gekomen. de hele straat stond vol taxi's die kris kras achter, door en op elkaar stonden. daarin vaststaand werd onze taxichauffeur door een politieman gemaand om door te rijden (een matatu blokkeerde ons, van doorreden kon geen sprake zijn), anders zou hij ons arresteren. na deze vriendelijke man wat geld te hebben toegestopt - de eerste keer dat ik aan dergelijke wanpraktijken meedoe - werden we met rust gelaten, en na ruim een half uur konden we ons in beweging zetten.

het bleef nog lang onrustig in nairobi.

Geen opmerkingen: