dinsdag 22 april 2008

het gesprek

ik word hard. en onaardig. potverdrie, ik had mezelf nog zo voorgenomen om niet in een persoon te veranderen die ik niet wil zijn, maar het sluipt er vanzelf in. een gesprekje vandaag:

{situatie: asielzoeker - dus niet vluchteling - vlucht weg uit kakuma vanwege onveilige situatie daar en vraagt om hulp}
ik: u moet een geschreven claim indienen, anders kan ik u niet helpen
hij: maar ik kan niet schrijven
ik: dan moet u iemand vinden die voor u wilt schrijven
hij: ik ken niemand hier
ik: dan kan ik u niet verder helpen
{na wat aandringen schrijft hij alsnog wat op een papiertje, met 1 oogopslag zie ik dat het te weinig is om hem een interview te geven, maar dat soort dingen mag ik niet zeggen aan de desk}
ik: komt u alstublieft terug op de 20ste van mei
hij: zolang kan ik niet wachten, ik slaap buiten de poort, ik heb geen geld
ik: meneer, zolang uw claim niet is bekeken kan ik niets voor u doen
hij: maar ik kan nergens heen
ik: u kunt terug naar het kamp, daar verstrekt unhcr financiele en medische hulp
hij: ik kan niet terug, ik word bedreigd in kakuma, dat heb ik in mijn claim geschreven
ik: dan spijt me dat meneer, maar dan kan ik nu niks voor u doen. eerst dient uw claim te worden beoordeeld. komt u alstublieft terug op de 20ste van mei
{dat ging zo nog een poosje door tot de man begint te huilen}
ik: het spijt me meneer, ik zou willen dat ik iets voor u kan doen, maar helaas kan dat niet. u dient de 20ste van mei terug te komen (inderdaad, ik herhaal mezelf duizend keer)
hij: maar ik heb helemaal niks, geen familie, geen huis, geen geld. ik ben een vluchteling, u ontneemt mij mijn rechten.
ik: meneer, uw recht is dat uw claim beoordeeld wordt. komt u terug op de 20ste van mei.
hij: {herhaling van voorgaande}
ik: ik wil nu dat u gaat, ik heb u genoeg gezegd. next!

ik voel me ontzettend rot als ik zo'n persoon moet wegsturen met een dergelijke boodschap. feit blijft dat we niks voor hem kunnen doen, en dat er honderden van dergelijke gevallen per dag zijn. ik zou willen dat ik hem meer tijd kon geven om zijn verhaal te doen, maar ook dat is niet mogelijk, want er wachten nog veel meer mensen na hem. om hopeloos van te worden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij is het beste en wellicht het enige dat je kan doen, gewoon heel duidelijk en eerlijk stellen hoe het zit. Dus dat je inderdaad niets kan doen en dat er honderden van dergelijke gevallen zijn.

Heel vervelend, maar beter dan dingen te beloven die niet waargemaakt kunnen worden.

Maar het is natuurlijk gewoon ernstig dat er niets gedaan kan worden. Goed k*t...

Anoniem zei

Maar kan 'ie een beetje voetballen? Davids stopt aan het eind van dit seizoen...

Evelien zei

hij kwam van rwanda, die staan niet per se bekend om hun voetbaltalenten geloof ik. ik zie het vanavond weer als ik naar huis ga (hij slaapt tenslotte buiten de compound), dus ik zal eens vragen.

Evelien zei

ik bedoel hem. ik zie hem.