zondag 23 maart 2008

zondag in mombasa

voor de oplettende lezer: alle onderstaande berichtjes over mombasa zijn vandaag geschreven. het is een goed moment om nu te schrijven, aangezien ik twee uur moest wachten in het oude gedeelte van mombasa. vanochtend vroeg - na een nacht vol pijn van de enorme verbrandheid van mijn huid - bezocht ik fort jesus, een door de portugezen gebouwd fort uit de 15de eeuw. eigenlijk hebben slaven het gebouwd, trouwens. om half negen waren er gelukkig nog geen andere toeristen met kaki broeken en safarihoeden, dus ik had het fort voor mij alleen en mijn gids.

daarna kocht ik een stuk stof voor heel weinig geld, en voor nog minder geld wordt daar nu een rok van gemaakt. twee uurtjes wachten, en dan is 'ie klaar. onderwijl liep ik een beetje door de oude stad, wat fantastisch is. kleine gesluierde kleuters die op straat op me af komen rennen en roepen 'how are you? fine!', de zoete geur van rottend afval (ik zoek een afvalbak om mijn klokhuis weg te gooien, maar daar doen ze hier niet echt aan) en overal mannen in de deurpost, zittend, thee drinkend en praatjes makend met elkaar. de jongens in het wit die in de koranschool zaten, zwaaiden naar me door de openstaande deur.

vanmiddag ga ik ergens gewoon lezen, en vanavond uit eten. ik heb zin in gegrilde vis, en oh boy, gegrilde vis hebben ze hier wel! morgen overdag neem ik de bus terug naar nairobi; de weg van mombasa naar nairobi (500 kilometer) gaat recht door een groot nationaal park, waardoor de kans groot is dat ik nog wilde dieren zie. my lord, wat is het leven goed voor mij.

voor de familie: ik voel me er erg ongemakkelijk bij om foto's te maken van mensen, dus erg veel foto's heb ik niet. hoop dat de beschrijvingen op dit blog een alternatief kunnen bieden. en over familie gesproken: als mijn neefje / nichtje een beetje een op-tijd-komer is, dan word ik morgen tante!

1 opmerking:

Anoniem zei

Volgens mij ben jij alleen maar aan het genieten daar in Mombasa. Super omdat zo te lezen. Daar hoef je geen foto's van te maken, ik zie het al voor me.
Trouwens ik denk dat je neefje/nichtje een laatkomer gaat worden. Vind het nog wel best van binnen. Wacht op jouw terugkomst in Nederland!!
Lekker genieten nog. Hopelijk heb je morgen een betere bus terug.
Wij gaan hier opzoek naar de paaseieren.
Liefs
Maaike