zondag 23 maart 2008

zaterdag in mombasa

op vrijdag had ik reeds besloten dat ik de zaterdag aan het strand zou gaan doorbrengen. neef k. van mijn taxichauffeur in nairobi werkt in mombasa als ... taxichauffeur, dus ik had mooi al iemand die me daar kon brengen. er zijn heel veel stranden bij mombasa - het is tenslotte aan de kust - maar k. bracht me naar 1 van de mooiste van het land. nu ben ik niet per se een persoon die de hele dag op een ligbed aan het water kan doorbrengen zonder enorm verveeld te raken, maar deze plek was zo mooi, ik kon alleen al een uur gewoon naar de oceaan kijken. natuurlijk liggend onder een palmboom. natuurlijk.

ik was vergeten hoe het is om in zout water te zwemmen. de laatste keer dat ik kan herinneren was bij de rode rotsen in cannes, zuid-frankrijk. dit is echter de indische oceaan, met tussen mij en de zuidpool niks dan water. raar idee is dat. een paar lokale strandjongens begonnen een praatje en brachten me vervolgens naar leopard beach, een stukje strand ingeklemt door rotsen en palmbomen: bij hoogtij wordt het ingesloten en is er alleen de oceaan, wat strand en de rotsen. dat was heel mooi en bovendien was het erg gezellig, zo met deze jongens en de kreeftjes die er rondlopen.

ik maakte daarna per ongeluk de fout een biertje aan te bieden aan deze jongens, van wie de helft moslim was. ik voelde me daar tamelijk lullig over, maar zij moesten er gewoon om lachen en dronken hun cola. ik haat dat ik onbewust zo vooroordeling ben over moslims; iedereen hier is zo relaxed en vriendelijk en open minded en liefdevol en tolerant (voor mij). why can't we be like that?

tuko pamoja! (we are together)

Geen opmerkingen: