zondag 23 maart 2008

vrijdag in mombasa

mombasa dus. heel anders dan nairobi: hier voel ik me enorm een toerist. er zijn nauwelijk andere wazungu's (witte mensen) op straat, dus ik trek nogal bekijks. overal zitten mannen op de stoep te zitten en te praten met elkaar; zodra ik voorbijloop klinkt het 'jambo!' (hallo) en 'mzungu!' (wit mens, enkelvoud). het is overigens allemaal vriendelijk, voel me geen moment onveilig hier. overigens zie ik zeer weinig vrouwen op straat. er wonen erg veel moslims in de stad, op elke hoek van de straat een moskee. (ook op de hoek van mijn straat; id est naast mijn hostel. ik weet precies wanneer het vijf uur 's ochtends is wanneer de oproep voor het eerste gebed uit de minaret schalt.)

wegens slaapgebrek (zie mijn relaas over de bustocht) zocht ik direct een hostel waar ik een uiltje kon knappen. het werd 'new peoples hostel', waar aldus een muurschildering roken en prostitues zijn verboden (het is wederom een islamitisch hostel). mijn kamer is uiterst goedkoop, maar bevat dan ook alleen een bed. douchen moet op de gang, net zoals toileteren. dat laatste dient plaats te vinden boven een gat in de grond; ik probeer zoveel mogelijk te vermijden daar gebruik van te maken... mijn kamer ruikt naar kebab, omdat dat op de binnenplaats wordt klaargemaakt. op mijn balkon kan ik de hectiek van de straat voor mij goed waarnemen: als ik weer net in slaap ben gevallen na vijf uur, wordt ik om zes uur wakker van al het getoeter (waarom toetert iedereen hier de hele tijd? waarom!?)

in de middag liep ik wat rond, ging ik naar de bioscoop (jumper, geen aanrader) en vervolgens uit eten bij het beste restaurant van mombasa (aldus de lonely planet). met uitzicht over de oceaan en de haven, een ondergaande zon en de zilte wind op mijn huid kon ik wel huilen van geluk. het eten van kreeft is echter niet zo gemakkelijk, dus daar moest ik al mijn aandacht bij houden. daarnaast was het boek dat ik aan het lezen ben over de genocide in rwanda al tranentrekkend genoeg. vol van het eten en de rest ging ik 's avonds laat compleet voldaan naar mijn hostel.

Geen opmerkingen: