woensdag 12 maart 2008

007

terwijl de nederlanders van hun sokken worden geblazen door een vroege lentestorm, vallen de mussen hier bijna van het dak van de hitte. nu zijn de mussen in nairobi waarschijnlijk wel wat gewend, maar ik heb het in elk geval erg warm. het is een soort stilte voor de storm: over een paar weken barst het regenseizoen los. dat betekent een paar uur regen, een paar uur hitte, een paar uur regen (etc etc). nu is het vooralsnog alleen de hitte.

neemt niet weg dat ik nog steeds security claims aan het lezen ben. vandaag was naar (in de zin van: vervelend). ik had een hele stapel claims van mensen die gemarteld waren, en de specifieke verhalen hierover moest ik tot mij nemen om me een goed beeld te kunnen vormen van hun probleem. martelen kan op de meest afgrijselijke manieren, weet ik nu. dat wist ik natuurlijk al, maar die kennis kwam voornamelijk uit james bond films en wat al niet meer.

maar dit is echt. dit zijn echte mensen, geslagen, geschopt, verbrand, in koud water gehangen, in het donker gelaten (voor vier jaar...!), met gewichten aan hun testikels, schoten vlak bij hun oor, gesneden in handen en voeten, met gebroken botten. ergens verdring je het feit dat dit soort dingen echt gebeuren, maar zie hier. het gebeurt.

Geen opmerkingen: