woensdag 20 februari 2008

driewerf hoera

eindelijk mag ik iets doen waarvoor ik opgeleid ben! [ik hoor nu heel nederland juichen]

ik moet een juridische zaak uitzoeken, de nubian case. de nubianers zijn een bevolkingsgroep die uit sudan naar kenia zijn gevlucht rond 1900 en die zich toen mochten vestigen nabij nairobi. de gehele eeuw zijn ze daar gebleven, en gegroeid tot een aantal van 40.000. tegenwoordig wonen ze in kibera, een sloppenwijk in nairobi. ze hebben echter nooit de keniaanse nationaliteit gekregen, waardoor velen van hen nu stateloos zijn. ze zijn dus geen nederlander, amerikaan, sudanees of keniaan; ze zijn niks.

dat brengt logischerwijs een hoop problemen met zich mee. de nubianers hebben derhalve een zaak aangespannen tegen de keniaanse overheid om ervoor te zorgen dat kenia hen erkent als kenianen. welnu, deze zaak is uiteindelijk voor de afrikaanse commissie gebracht (vergelijkbaar met de europese commissie). hoe dit allemaal is verlopen, mag ik nu uitzoeken. driewerf hoera!

overigens, tijdens mijn zoektocht vond ik een internationale organisatie: justitia initiative. ze houden zich voornamelijk bezig met mensenrechten en de meest ontwikkelde academische mensen werken er voor. ze hebben kantoren in new york, washington, budapest, londen en abuja. de laatste is de hoofdstad van nigeria, alwaar 'rechtenstudenten met interesse voor mensenrechten in afrika' (lees: evelien) stage kunnen lopen. mooi project voor na columbia! jammerdebammer dat de nederlandse ambassade zijn meest negatieve reisadvies aan nigeria heeft gegeven. maar ach, ik trok me van die in kenia ook niet zoveel aan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Aangezien Justice Initiative blijkbaar een schitterend pand heeft in NY, hoeft er toch niets uitgesteld te worden. Gewoon lekker combineren met een Mastertje Columbia. Moet makkelijk kunnen, het is immers de UvA niet... :)