donderdag 31 januari 2008

ontgroening

voor de komende twee weken zit ik vast in de kelder van het kantoor. iedere stagiaire moet door een ontgroening in de 'registry'. in deze kelder wordt er per asielzoeker / vluchteling een map bijhouden met daarin alle informatie, verzoeken, brieven en interviews. soms zijn dat hele dikke mappen, vooral als een vluchteling veel verzoeken heeft ingediend voor bescherming, geld, overplaatsing naar canada etc. in totaal zijn er bijna 100.000 mappen, dus zoveel vluchtelingen zijn in nairobi geregistreerd (de kampen houden hun eigen administratie bij, tel er nog maar 250.000 bij op voor het totale aantal in kenia aanwezige vluchtelingen).



dat zijn dus heel veel mappen, en natuurlijk zijn deze op een volstrekt onlogische manier geordend. wat ik moet doen is onder andere nieuwe documenten in al bestaande mappen stoppen, of mappen zoeken die de medewerkers van het kantoor nodig hebben. ik ben nu nog een beetje langzaam door de onlogischheid, maar ik lees ook veel van de informatie, vooral om te leren hoe het hier werkt. doorgaans word een mens daar niet vrolijk van: berichten over verkrachting, moord, vermissing, mishandeling. en vaak meerdere van deze zaken in 1 document.

de grootste sectie van mappen zijn van de ethiopiers, dat zijn bijna vijf gangpaden vol (erg smalle gangpaden, dikke mensen zouden ongetwijfeld vast komen te zitten). dan komen de vluchtelingen uit rwanda, maar er zijn er ook veel uit congo, sudan, burundi en erithrea. 1 kleine kast bevat de vluchtelingen die niet tot deze landen behoren: zoals een vluchteling uit namibie (even voor de mensen thuis: namibie ligt 3177 kilometer van nairobi, dat is ongeveer hetzelfde als van amsterdam naar egypte).

iedereen heeft altijd medelijden met de stagiaires die in registry moeten werken, het is namelijk echt vervelend werk. ik ben continu het mikpunt van grapjes van de andere stagiaires (bijvoorbeeld dat ze het plafond zo laag hebben gemaakt dat je jezelf uit ellende niet kunt ophangen), maar ze komen ook vaak even langs. dat, en mijn ipod (dankjulliewel, lieve lieve vrienden!), zorgen ervoor dat ik het de komende twee weken net ga redden, denk ik.

4 opmerkingen:

davidr zei

Canada?
Wie wil er nou naar Canada?

Anoniem zei

Er zijn hier (Canada dus) bijzonder weinig afrikanen. Wel veel aziaten, sneeuw en ruimte. Canada heeft nog wat goed te maken na Rwanda. Stuur maar door.

Anoniem zei

Lang leve het computertijdperk. Je had toch minstens verwacht dat dit digitaal zou zijn maar nee net zo als bij de overheid ellenlange papieren dossiers. Als je klaar bent, ik heb in het ziekenhuis nog dossiers in te scannen!!!!!! (grapje) Even serieus, het is verschrikkelijk wat deze mensen hebben moeten doorstaan en nog doorstaan. Wat zijn wij RIJK!!!!!!
Rob

Eva Groen zei

Evelien, wat schrijf je toch vreselijk goed. Dankjewel. Je bent geweldig! Kusje.