dinsdag 24 maart 2009

grasoor

zo he, wat is american football leuk. het zit vol met kleine tactische dingen waarvan een mens eerst geen weet heeft (al wat men ziet zijn hordes grote mannen die op elkaar springen - een fumble), terwijl het eigenlijk een heel subtiele sport is. als quarterback kan je de bal afgeven, je kan hem gooien (naar links of rechts, of dwars door het midden) en je kan zelf ook gaan rennen. als dat laatste gebeurt straks, dan heb ik mijn werk niet goed gedaan, want het is mijn taak om vrij te staan zodat ik de bal kan vangen.

daar hebben we op getraind vandaag, en het ging wunderbarlich goed. y, een israelisch meisje die net zo fanatiek is als mijn persoon, liep me een keer onderuit; ik stierf bijna van genantie aangezien ze ruim een kop kleiner is. dus om mijn eer te redden heb ik haar ook onderuit gelopen, waardoor al teruglopend naar de faculteit - we speelden dit keer in morningside park - we beide het gras uit onze oren moesten plukken. nu heb ik pijn in mijn schouders en armen (het gooien van een onronde bal is tamelijk lastig, moet u weten), maar het is goede pijn. het is de pijn van het leven van een american football vrouw. rhoarh!

volgende week zaterdag is de wedstrijd al, en hoewel we er nog geenszins klaar voor zijn (mensen vrouwen, lees de spelregels eens!) gaan we de goede kant op. om mezelf voor te bereiden, lees ik nu the blind side, een geweldig boek dat me voorbereid op de geestelijke en lichamelijke oorlog die we gaan voeren. onaangenaam verrast was ik vanmiddag enkel door de mededeling dat onze t-shirts roze zullen zijn. nu ja, als de amerikaanse meisjes verliezen van een niet-amerikaans team dat ook nog eens in het roze gekleed is, dan zullen ze voor eeuwig ontzag voor ons hebben, nietwaar? wel waar!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik het spel goed begrijp ben je daarmee een (wide) receiver. Of toch een running back? Verlos met uit mijn lijden met technische details!

MvB - VdP -VdG zei

Precies, ik wil die technische termen horen. Kom er maar in met 'blitzing', 'throwing hot', 'long bombs', 'shotgun position' en dat soort werk. Kom maar op met die keiharde American Football Lingo!

MvB - VdP -VdG zei

Wat betreft running back vs wide receiver, dan is Evelien wat ik van haar verhaal begrijp toch echt een wide receiver.

Een running back staat dichtbij de quarter back en staat daar doorgaans om of deze te beschermen dan wel om de bal in zijn handen geduwd te krijgen om vervolgens hard te gaan rennen. Vandaar zijn naam.

De wide receiver staat echter aan de zijlijn, staat dus op grotere afstand van de qb en rent vervolgens in een afgesproken richting om een pass te ontvangen van die qb.

Maar voor de rest is American Football natuurlijk gewoon een onzinnige aangelegenheid en is er maar één echte sport onder de naam Football en dat is voetbal. Al was het alleen maar omdat die sport wel overwegend met de 'foot' gespeeld wordt.

Anoniem zei

Hail Mary!! Mooie daarvan is dat je maar twee mensen nodig hebt die iets kunnen. Eentje die hem rete ver gooit, en eentje die hard kan lopen en vangen.

Verder hoeven de wide receiver en de running back de bal niet te gooien, dus waarom je daar spierpijn van krijgt is mij een raadsel.

Evelien zei

mvb heeft gelijk, ik ben een wide receiver. aan de rechterkant dus.

en die pijn komt omdat we eerst getraind hebben, dus veel gegooid (omdat de meeste meisjes eerst balgevoel moeten krijgen) en veel tegen elkaar aan gebotst. ik zei overigens niet dat ik spierpijn had, ik zei dat ik pijn had.

Anoniem zei

pijn van het gooien van een bal...

Evelien zei

[haalt adem]

Anoniem zei

bedoel je niet [zucht]?

Evelien zei

voordat een persoon diep en hartgrondig kan zuchten dient er eerst adem gehaald te worden.