maandag 1 december 2008

nee je mag mijn aantekeningen niet lezen!

god wat een gedoe.

de examens van dit semester komen er aan en derhalve worden er allerlei studiegroepjes gemaakt. studiegroepjes. laat het even tot je doordringen. kijk, ik snap best dat je na een college nog even thee met elkaar drinkt en dan de klas nabespreekt (vandaag bijvoorbeeld moesten we de hele 'law of peoples' van rawls gelezen hebben, en je kan nogal over de inhoud van mening verschillen). maar dat je dan ook nog weken voor het daadwerkelijke tentamen op regelmatige basis bij elkaar komt om de literatuur te bespreken; daar kan ik niet zo goed bij. ik denk dat die studenten zichzelf net iets te serieus nemen. aan de andere kant, ieder zijn ding: ik hoef er natuurlijk niks mee te maken hebben als ik dat niet wil.

maar dan heb je het ook nog het probleem van de aantekeningen en uittreksels. aangezien docenten hier cijfers geven op een bepaalde schaal waardoor je in principe met je medestudenten concurreert (er is altijd maar 1 A+, een paar A's, een paar A-'en, etc.), wil niemand zijn aantekeningen delen met een ander. pfff. nu hebben we net met een groepje afgesproken om gezamenlijk een samenvatting te maken van een vak waarvoor we meer dan 2500 bladzijdes literatuur moesten lezen (waaronder de eerder genoemde rawls).

dat groepje bestond eerst uit zes mensen, maar dat werd toen eentje meer, en nog eentje meer, en nu zijn het er opeens elf. geen probleem, lijkt me, hoe meer zielen des te minder ik hoef samen te vatten. maar een aantal studenten maakt nu een enorme ophef omdat anderen 'niet zo goed in klas hebben meegedaan en derhalve nu voordeel hebben van het harde werk van anderen'. volgens mij echter komt het uiteindelijk aan op je slimme en doordachte antwoorden op de tentamenvragen; een paar samenvattingen maken een onintelligent persoon niet per se briljant, dunkt me. maar daar wordt dus anders over gedacht.

pfff dus. jongens, jongens, jongens, wil ik dan zeggen. jongens, jongens! studeren aan columbia is best leuk, maar dit overspannen gedoe kan me gestolen worden.

1 opmerking:

Mirte zei

Zucht... Ik hou niet van samenwerken...

En wat absurd dat je moet concurreren met je medestudenten?!

En dat dat dan tot gevolg heeft dat mensen elkaar hun aantekeningen niet willen laten zien... Heel kinderachtig.

Succes overigens!