woensdag 4 juni 2008

jerusalem

alhier, op verzoek van mijn fans: een stukje over de amerikaanse verkiezingen. gezegd moet worden dat die fans wederom mijn ouders zijn, maar ja, ook de meest trouwe fans moeten tevreden gesteld worden.

zoals een ieder inmiddels wel ergens vernomen zal hebben, heeft obama de voorverkiezingen gewonnen: hij heeft de 2118 benodigde gedelegeerde om verkozen te worden tot de democratische kandidaat. daarover ben ik erg tevreden, ik denk dat obama een oprechter mens is dan clinton en bovenal dat hij met zijn charisma (niemand kan ontkennen dat de man tamelijk charmant is) een betere kandidaat is dan de voormalige first lady.

however! waarom moet hij zo nodig in zijn eerste publieke speech als officiele kandidaat zeggen dat jerusalem de hoofdstad van israel is en bovendien dat deze stad onverdeeld moet blijven? voor de onwetenden onder u: oost-jerusalem wordt momenteel gezien als een bezet gebied (zelfs de tamelijk gepolitiseerde verenigde naties spreekt over 'occupied territories') en wordt door de palestijnen als hun hoofdstad beschouwd. om nou direct een uitspraak te doen (mijns inziens: een ongelooflijk domme stomme uitspraak) over zo'n wespennest, ik vind het nogal wat. nu weet ik wel dat de joodse lobby erg groot is in de vs, maar als obama enkel voor politiek gewin zo'n statement maakte, dan schrap ik hem van mijn lijstje als favoriet.

(gisteravond heb ik mijn scriptie afgeschreven en opgestuurd naar mijn begeleider, en laat die scriptie nu net gaan over de westelijke jordaanoever. ik heb daarvoor mij enigszins verdiept in het israel-palestina conflict en hoewel het welhaast onmogelijk is om absolute statements te maken in deze zaak, heb ik wel zo mijn voorkeuren voor bepaalde oplossingen. jerusalem als onverdeelde hoofdstad van israel behoort daar niet toe.)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank, dank, voor zo'n snelle bediening!
Hopend dat jouw scriptie hogere ogen gooit bij je studie begeleider dan "zijn eerste speetch", zodat het je later niet aangerekend kan worden bij jouw eerste speetch, door een student, die stage loopt voor de unhcr.

Anoniem zei

Je zegt het zelf al, de statement is in de eerste plaats gemaakt voor politiek gewin. De Joodse lobby is in de VS namelijk niet erg groot, deze is gigantisch en die kan je absoluut niet tegen je hebben als presidentskandidaat. Natuurlijk is dat vervelend, maar Obama gaat het al moeilijk genoeg krijgen en heeft iedere stem in november kei maar dan ook keihard nodig. Straks staan er in november twee mensen tegenover elkaar: een blanke republikeinse man en een donkere democraat. Hoe verwerpelijk ook, dat maakt het in de VS al schier onmogelijk voor Obama. In ieder geval in sommige delen van het land.

Vervolgens kan ik er dan wel mee leven dat hij zulks een statement maakt over Israel. Want liever een enigszins populistische democraat aan de macht, dan nóg vier republikeinse jaren... Ik vermoed dat ze er diep van binnen in het midden oosten misschien ook wel zo over denken.