dinsdag 10 juni 2008

Gastblog Eva in A’dam: Oranje bovenst

Omdat deze blog ook een selectieve geschiedenis van begin 2008 is, mag de historische gebeurtenis van gisteravond niet ontbreken: Nederland versloeg Italië in hun eerste EK-ontmoeting met 3-0. 3-0! Italië verloor voor het laatst met zo’n uitslag in 1970, toen van Brazilië.

De oranje triomf is groot. Van Basten is een held en we worden Europees kampioen – het kan hard gaan. Misschien moet ik toch ook een brulshirt van de Blokker of een trom-pet van Heineken kopen. Nederland begon somber aan dit EK, volgens mij – oranje geschminkt en bevlagd, natuurlijk, maar niet optimistisch. Nu komt al het enthousiasme alsnog los. De academische heren met wie ik de wedstrijd keek hadden – denk ik – een grote voorraad voetbalfrustratie overgehouden aan de mislukte seizoenen van Ajax, want ze veranderden langzaam in dierlijke jongens, vervuld van agressie jegens ‘die …-Italianen’ (vul in wat je dirty mind je ingeeft) en een ietwat beangstigende vreugde over de overwinning. Uit onderzoek van de ING is gebleken dat een gemiddelde Nederlander er 30 euro voor overheeft als Nederland Europees Kampioen zou worden; een van mijn voetbalvrienden bekende dat hij er wel vijfhonderd euro voor over had.

Voor de trouwe fans van Evelien is het misschien leuk om te weten dat uit de invulling van haar pool op ekcoach.nl blijkt dat zij geen enkel vertrouwen had in Oranje, en alle vertrouwen in de Italianen. Sliep uit! Zeggen wij dan hier in Amsterdam.

Geen opmerkingen: