maandag 28 april 2008

no attention

soms komt een hele groep van een nationaliteit achter elkaar aan de desk. deze mensen wonen vaak samen, of zoeken elkaar op in de rij. zo had ik vandaag een groep sudanese jongens, allemaal uit kakuma, allemaal met hetzelfde verhaal. een voor een hielp ik ze:

ik: is this the first time you approach this office?
zij: yes
ik: do you have a valid travel document?
zij: yes, but i lost it
{vluchtelingen uit de kampen kunnen niet zomaar besluiten om naar nairobi te komen: ze hebben toestemming van unhcr nodig om te reizen. zonder die toestemming kunnen wij ze alleen in uitzonderlijke gevallen helpen, bijvoorbeeld als de situatie in het kamp te gevaarlijk was om te blijven.}
ik: do you have any security issues here in nairobi?
zij: yes
ik: please put it in writing and submit it again with me
zij: okay

nu ben ik hun security claims aan het behandelen, en ik ga ze waarschijnlijk allemaal een 'no further attention' geven omdat ze niet echt problemen hier hebben, behalve dat ze geen eten en onderdak hebben. dat echter wordt door het kamp verzorgd. deze jongens proberen gewoon hun geluk hier in nairobi, maar helaas moet dat zonder de hulp van unhcr.

Geen opmerkingen: