woensdag 2 januari 2008

effe wachten nog, pizza!

ik stel mijn reis een weekje uit. van alle kanten worden negatieve reisadviezen uitgegeven, maar het telefoontje dat ik vanochtend ontving gaf toch wel de doorslag. mijn contactpersoon bij de unhcr gaf me te kennen dat er nu zoveel onrust in nairobi is, dat ik wellicht op het vliegveld moet bivakkeren omdat de taxi niet door het centrum van nairobi wil rijden. daar zit ik uiteraard niet zo op te wachten.

de onrust in nairobi is het grootst in de vele sloppenwijken: aanhangers van zowel kibaki en odinga (de 'president' en zijn opponent) trekken vanuit het platteland naar de grote steden. een deel daarvan vlucht voor het geweld in de regio (de mannen zijn lid van twee stammen, die beide in het westen van kenia liggen: odinga is van de luo - rood omcirkelt - en kibaki van de kikuyu, naast nairobi), een ander deel is relschopper. het maakt het er niet overzichtelijker op.
het kantoor van unhcr is momenteel gesloten, van de 120 medewerkers zijn er slechts 5 aanwezig voor noodvoorzieningen. de kans is aanwezig dat dat volgende week ook nog zo is. cityseeing zit er nu ook niet echt in, dus mijn aanwezigheid in nairobi zou zich beperken tot het binnenblijven in mijn hostel (inmiddels een andere geboekt: mijn eerste hostel lag midden in een 'relwijk').

morgen is er een grote demonstratie van de odinga-aanhangers in nairobi: dat is een erg spannend moment voor de situatie aldaar. de woede tegen de stam van de al-dan-niet illigale president kibaki (de kikuyu's) is groot, maar er is ook heel veel angst onder de bevolking voor een stammenoorlog. het is dus erg de vraag of de situatie uit de hand loopt of niet. ondertussen zijn veel winkels gesloten, waardoor er een groot tekort aan eten en brandstof is.

ik kijk het dus nog even aan, en verplaats mijn vlucht naar volgende week. ik houd u op de hoogte!

Geen opmerkingen: