donderdag 2 april 2009

twee is niet nul

ja ja, ook advocaten hebben het zwaar in deze crisis. de topkantoren in nederland zijn begonnen met het ontslaan van mensen, iets wat in de vs al een poosje bezig is. als gevolg hiervan heeft een enorm gedeelte van de studenten in de llm nog geen baan gevonden; en dat is problematich. deels omdat columbia bijna garandeerd dat je een (goed betaalde) baan vindt na afstuderen, en deels omdat deze mensen hun advocatenleventje in land van herkomst hebben opgegeven en zich flink in de schulden hebben gestoken om hier nog een jaar te studeren; natuurlijk met het idee dat een new yorkse firm hen binnen drie jaar een kwart miljoen dollar per jaar betaalt.

tsja, reuze spijtig. ik heb gelukkig wel een baan als ik straks klaar ben. had ik al verteld dat ik ga promoveren? welnu, bij dezen. in internationaal vluchtelingenrecht, en meer specifiek op vluchtelingen die zware misdrijven (denk: oorlogsmisdaden) hebben gepleegd. drie jaar zit ik dus vast in amsterdam, maar in die tijd ga ik ook onderzoek doen in het buitenland (ik zeg: universiteit van dar es salaam). en daarnaast ga ik ook nog iets doen bij / voor groenlinks, maar daarover later meer als dat ook echt gaat spelen.

twee 'banen' dus. eigenlijk zou ik er eentje moeten opgeven, want om nu twee banen te bezetten in tijden van werkeloosheid is wellicht niet zo eerlijk. nu ja.

Geen opmerkingen: