dinsdag 16 december 2008

studiegeur

nog twee dagen en dan zijn de tentamens voorbij. gister kreeg ik dit mailtje van een vriend:

"are you studying for gc (global constitutionalism, red)? are you at school? if the answer is a double yes, please meet me later for a few minutes of crying together. i'm suffering so much...."

vergis je niet, dit is een volwassen man (!) die zijn baan bij een vluchtelingenorganisatie heeft opgegeven om nog een jaartje zichzelf onder te dompelen in de poel des doods, zo blijkt nu.

al die mensen maken zich zo ongelooflijk druk om de examens: ze studeren tot diep in de nacht in de bibliotheek, gaan dan even slapen in de luie stoelen die door de gehele faculteit staan, drinken vervolgens een kop koffie en gaan weer aan de slag. (dit komt de geur van bepaalde studenten niet per se ten goede.) het is niet dat al deze mensen dom zijn of dat de tentamens zo moeilijk zijn: het is een kwestie van gezien worden. je status gaat omhoog als je heel vaak in de bibliotheek zit. en je status gaat naar beneden als je - zoals ik - soms even komt aanwaaien, wat kletst met wat mensen en dan maar weer besluit om naar huis te gaan.

ik studeer ook wel hoor, het is niet dat ik met mijn luie reet alleen maar thee zit te drinken en leuke boeken over afrika lees. en misschien zijn mijn vakken over 'human rights' en - inderdaad - 'global constitutionalism' wel niet zo moeilijk als 'deals' of 'corporations'. maar die fanatici hier, die ongewassen een hele week in de bibliotheek kunnen doorbrengen; tsja. [schud weemoedig hoofd]

4 opmerkingen:

davidr zei

ga eens studeren joh!

Judith Sargentini zei

wil je nu dat we je bevestigen terwijl je gewoon je luie zelf bent? waarmee vult david eigenlijk zijn dagen?

judith

Evelien zei

hey hey! ik ben in het geheel niet lui!

d werkt tegenwoordig via via voor een messenfabrikant. het bleek nogal lastig te zijn om tijdens 'de ergste recessie sinds de grote depressie' waarbij miljoenen mensen hun baan verliezen een leuke baan te vinden...

Anoniem zei

wanneer ga jij eens studeren voor al die tienen. Vroeger was je zo fanatiek. Of de studie moet wel erg makkelijk voor jou zijn. We gaan gelukkig weer aftellen dat jullie weer in Nederland komen. Voor hoe lang?? Of toch promoveren??
Liefs Doro